Is elektrisch rijden goedkoper?

Dat elektrisch rijden goed is voor het milieu, daar is iedereen inmiddels wel bekend mee. Maar vaak heeft men nog in gedachte dat elektrische auto’s super duur zijn en alleen worden gereden door zakenmannen en rijke particulieren. Kortom, we merken dat er nog een hoop onduidelijkheid is. Om die reden bespreken we in dit artikel hoe duur elektrisch rijden nou eigenlijk is.

Aanschafprijs elektrische auto

In eerst instantie is een elektrische auto duurder in aanschaf dan een niet-elektrische auto. Een gemiddelde nieuwe elektrische auto kost tussen de € 30.000 en € 35.000. Deze hoge prijs komt voornamelijk door de accu waarmee de auto rijdt. De kosten voor accu’s in auto’s wordt steeds lager, maar dit is voorlopig de reden dat elektrische auto’s in aanschafprijs zo duur zijn in vergelijking tot een niet-elektrische auto. 

Variabele kosten elektrisch rijden

In een elektrische auto gaat geen benzine of diesel, maar kilowattuur voor elektriciteit. Hoeveel je kwijt bent aan energiekosten van je auto hangt dus af van het verbruik van je auto. Een middenklasse elektrische auto verbruikt zo’n 17 kWh per 100 kilometer. Waar je deze energie vandaan haalt scheelt veel in prijs. Thuisladen is het goedkoopste, bij een publieke betaalpaal betaal je al wat meer en snelladen bij de snelweg is het duurste. Dit komt doordat hiervoor speciale laadpalen nodig zijn. Met thuisladen kost het ongeveer 23 cent per kWh en 3,5 cent per kilometer. Snelladen kost ongeveer 69 cent per kWh, dit is drie keer duurder dan thuis laden. Het is dus aan te raden om een laadpaal voor thuis te kopen. Belangrijk bij de aanschaf van een laadpaal is om te zorgen dat je laadkabel lang genoeg is om van de plek van je auto naar de laadpaal te kunnen. Gelukkig zijn er laadkabels van wel 15 meter op de markt. 

Onderhoud elektrische auto

Een elektrische auto heeft minder dan twintig draaiende onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage. Ter vergelijking, een auto met verbrandingsmotor heeft meer dan tweehonderd draaiende onderdelen. Dit houd in dat je minder geld kwijt bent aan gebruikelijk onderhoud bij een elektrische auto. Het onderdeel in de auto wat het duurste is bij vervanging, is de accu. Gekeken naar een Tesla Model S uit 2012 met 250.000 kilometers op de teller is de capaciteit van de accu nog meer dan 90 procent van de originele capaciteit. Deze gaan gelukkig dus lang mee, maar om zekerheid te bieden, bieden veel automerken een uitgebreide garantie op de levensduur. 

Fiscale voordelen bij de aanschaf van een elektrische auto

Er zijn meerdere fiscale voordelen om het elektrisch rijden te stimuleren. Sommige voordelen zijn specifiek voor zakelijk, sommige voordelen voor particulieren en sommige voor iedereen. Voor particulieren is de meest interessante subsidie, de aanschafsubsidie. Iedere particulier die een elektrische auto aanschaft of privé least heeft recht op deze subsidie. Voor een nieuwe elektrische auto is deze subsidie 4.000 euro en voor occasions is de subsidie 2.000 euro. 

Het hangt er voornamelijk af hoeveel je kilometer je ieder jaar rijdt met je auto. Na meerdere jaren kan elektrisch rijden dan al voordelig worden als een benzineauto. Dit komt puur doordat de kosten van het tanken iedere keer tientallen euro’s is. Als je al die keren tanken bij elkaar optelt, kom je na verloop van jaren toch op een aardig bedrag uit. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *